Przy wymianie oleju silnikowego w samochodzie istotny jest przebieg i stan silnika. Oczywiście warto spojrzeć również do specyfikacji, gdyż producenci rekomendują określone oleje samochodowe. Wiadomo jednak, że do starszych samochodów z wyeksploatowanym silnikiem nie można wlewać olejów rekomendowanych do nowych samochodów.
Oleje samochodowe – gęstość oleju ma znaczenie dla silnika
W starszych samochodach z dużym przebiegiem nie należy stosować syntetycznych olejów o niskim poziomie lepkości, gdyż wymagają gęstszych, półsyntetycznych lub nawet mineralnych. Z kolei silniki w nowych samochodach pracują właściwie tylko na olejach syntetycznych.
Dobór oleju o niewłaściwej lepkości z pewnością doprowadzi do zatarcia silnika. Dlatego należy czytać rekomendacje i polegać na fachowcach, mechanikach samochodowych, którzy znają się na rzeczy. Zwykle polecają oni trzymanie się tego samego rodzaju oleju i producenta, jeśli nie obserwuje się jego gwałtownego ubywania.
Oleje samochodowe – co zrobić gdy nie wie się jakiego oleju używał poprzedni właściciel samochodu?
Kiedy nie mamy wiedzy na temat tego, jakiego oleju używał poprzedni właściciel samochodu, powinniśmy w takiej sytuacji zasięgnąć rady mechanika. Jeśli samochód jest stosunkowo nowy, powinien dobrze zareagować na olej syntetyczny, który pozwoli silnikowi na właściwą pracę nawet przy dużych amplitudach temperatur.
W takiej sytuacji możemy skorzystać również z oleju półsyntetycznego, który jest dostatecznie gęsty i jednocześnie dostatecznie płynny by zapewnić właściwą pracę silnika. Dzięki niemu silnik otrzymuje odpowiednie smarowanie zapobiegające tarciu. Olej mineralny nie jest szczególnie rekomendowany, ponieważ jego gęstość może spowodować problemy z rozruchem silnika w zimie.
Oleje samochodowe – do samochodów z dużym przebiegiem
Do samochodów z dużym przebiegiem rekomendowane są specjalne oleje uszczelniające silnik. Dzięki zawartym w nim substancjom redukującym wycieki i jego spalanie można przedłużyć eksploatację silnika.
Istnieją różne przyczyny ubytku oleju silnikowego: przecieki w silniku poprzez simeringi i uszczelki, spalanie oleju wynikające z zużytego układu korbowo- tłokowego albo zużycia uszczelniaczy zaworów. Ubytki oleju mogą być również spowodowane awarią turbosprężarki. Olej w takiej sytuacji wyrzucany jest do układu wydechowego.
Oleje samochodowe kupisz na Czarnepaliwo.pl