Wybór rodzaju paliwa na jakim będzie jeździł nasz przyszły samochód to jedna z bardziej kluczowych decyzji. Paliwo ma wpływ na zawodność lub niezawodność samochodu oraz koszta eksploatacji. W niniejszym artykule postaramy podpowiedzieć na co należy zwracać uwagę przy wyborze auta.
Wybór rodzaju paliwa na jakim będzie jeździł nasz przyszły samochód to jedna z bardziej kluczowych decyzji. Paliwo ma wpływ na zawodność lub niezawodność samochodu oraz koszta eksploatacji. W niniejszym artykule postaramy podpowiedzieć na co należy zwracać uwagę przy wyborze auta.
Coraz mniej kierowców chętnych na diesla
Samochody z silnikiem diesle zasilane olejem napędowym nie cieszą się takim powodzeniem jak było to jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Przyjrzyjmy się danym z ostatnich lat. O ile w 2016 roku sprzedaż nowych samochodów z silnikiem benzynowym stanowiła 64,3%, natomiast tych z silnikiem diesla 31,6%, o tyle w 2017 roku proporcje te 66,5% do 27,6%. Trend spadkowy w sprzedaży aut dieslowskich jest więc wyraźny. Ale co jest tego przyczyną? Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Wbrew pozorom diesle wcale nie są takie tanie, jakby się chciało aby były. Cena ON w zasadzie zrównała się z bezołowiówką. Droższa wydaje się być również eksploatacja, naprawy, części eksploatacyjne. Diesle kiepsko spisują się przy ujemnych temperaturach oraz wydzielają dużo szkodliwych związków chemicznych, pomimo zapewnień producentów, że są eko – patrz diesle gate oraz problemami grupy VW, która okłamywała konsumentów na testach.
W Polsce króluje LPG
Bez wątpienia przewagą benzyniaków jest to, że stosunkowo łatwo zamontować w nich instalacje LPG. Polska jest na drugim miejscu, zaraz za Turcją pod względem popularności LPG. Popularność gazu w Polsce wynika z jego stosunkowo niskiej ceny, która jest 2x niższa niż etyliny (bezołowiówki). LPG jest tak popularny, że nawet salony samochodowe sprzedają auta z fabrycznie zamontowaną instalacją gazową. Ale do używanego auta, też bardzo łatwo założyć gaz. Analizując oferty warsztatów samochodowych w Lublinie zajmujących się montażem LPG, koszt sekwencyjnej 4-cylindrowej zaczyna się od około 2000 zł, natomiast sekwencji 6-cylindrowych od 3000 zł. Jak już decydujemy się na LPG, to zwykle jest to instalacja STAG, w dalszej kolejności są to Lavato, Prins czy LPG Tech. Dobrze zamontowana i ustawiona instalacja LPG nie różni się od benzyny pod względem mocy.
Jak szybko zwraca się instalacja LPG?
Załóżmy, że w ciągu 1 roku przejdziemy około 15 000 km. Załóżmy, że cena paliwa PB to kosztuje około 5,1 zł, natomiast 1 litr LPG niech kosztuje 2,30 zł. Przy założeniu, że samochód będzie spalał około 10 litrów na 100 km, wówczas w ciągu 4 lat użytkowania oszczędzamy około 14 700 zł. Im dłuższy będzie okres użytkowania samochodu, im więcej będziemy nim pokonywali kilometrów, tym oszczędności będą większe.
Samochody najczęściej przerabiane na gaz to:
Opel Astra;
VW Golf;
Opel Vectra;
VW Passat;
Renault Laguna.
Z ciekawostek należy dodać, że Mariusz „Pudzian” Pudzianowski przerobił swojego swojego Hummera na gaz – bo jak sam twierdzi, potrafi liczyć i to się po prostu opłaca.