czwartek, Wrzesień 19, 2024
Strona 83

Maglownica – najistotniejsza część układu kierowniczego

0
Maglownica – najistotniejsza część układu kierowniczego

Układ kierowniczy to najważniejsza obok silnika część samochodu. Jest ona odpowiedzialna bezpośrednio za możliwość skręcania oraz pośrednio za poziom bezpieczeństwa – precyzja prowadzenia bezpośrednio wpływa na możliwość reakcji kierowcy na pojawiające się zagrożenia.

Budowa układu kierowniczego

Budowa układu kierowniczego mocno ewoluowała na przestrzeni lat, natomiast sama istota działania pozostawała niezmienna przez dziesiątki lat. Aktualnie odchodzi się od użycia „analogowych” drążków i przekładni na rzecz cyfrowych rozwiązań, natomiast era maglownicy długo pozostanie jeszcze wiodącą wśród samochodów na polskich drogach.

Mimo znacznej poprawy jakości większości dróg w Polsce, układ kierowniczy wciąż jest jednym z najbardziej narażonych na uszkodzenia układem w samochodzie. Dziury czy nierówności to natomiast nie jedyne zagrożenia jakie napotyka układ kierowniczy. Również wilgoć, znaczne skoki temperatury i kontakt z solą używaną do odmrażania naszych dróg powodują szybkie zużycie elementów maglownicy i drążków układu kierowniczego.

Układ kierowniczy składa się z kilku elementów:

  1. Kolumna kierownicy – element ruchomy, składający się z dwóch część, we wnętrzu za przeniesienie obrotu odpowiada kierownica, natomiast od strony komory silnika wał łączy się z przekładnią kierowniczą przekazując obrót.
  2. Przekładnia kierownicza – inaczej maglownica, odpowiadająca za przeniesienie skrętu z kolumny kierowniczej na mechanizm zwrotnicy, elementami które wykonują ten zespół czynności jest zębatka umieszczona na przekładni oraz zęby umieszczone na listwie, która przekazuje promień skrętu.
  3. Mechanizm zwrotniczy – zespół elementów łączących koła z przekładnią kierowniczą, za przekazanie skrętu na koła odpowiadają końcówki układu kierowniczego które są połączone z drążkami kierowniczymi. Efektem tego jest przekazanie skrętu na zwrotnice przy kołach i zmiana położenia kół.

Maglownica – czy ta część się nie psuje?

Niestety się psuje. Bardzo często po wielu tysiącach kilometrów okazuje się, że niezbędna jest wymiana takiej maglownicy. Warto wtedy postawić na sprawdzone rozwiązania i wybrać markową maglownicę z Ucando. Bardzo często zastanawiamy się nad wariantami cenowymi poszczególnych maglownic, z czego mogą wynikać różnice w poszczególnych cenach? W większości przypadku technologia jest już znana, wykorzystuje się zębatki i koła zębate, a to zamyka w szczelnej obudowie, zatem ten argument możemy pominąć. Prowizja sklepu – w większości jest ona na podobnym poziomie więc również i ten argument nie jest brany pod uwagę.  Różnica z pewnością wynika z jakości zarówno materiałów jak i samej budowy maglownicy. Technicznie zakup taniego wyrobu na krótki okres może i jest opłacalny, natomiast kiedy dbamy o auto i liczymy się z wydatkami, to wybór może być tylko jeden – markowa maglownica z Ucando – która będzie gwarancją długiej i bezproblemowej eksploatacji.

Klimatyzacja w naszym domu

0
Klimatyzacja w naszym domu

Klimat, w którym znajduje się Polska, stale się ociepla. W lecie mamy do czynienia z rekordowymi upałami, za to zimy przechodzą u nas raczej łagodnie. Rekordowe temperatury w lecie sprawiają, że nie mamy gdzie przed nimi uciec. Z tego względu bardzo często decydujemy się na klimatyzację w domu. Jakie są jej plusy, a jakie minusy?

Pozytywne aspekty posiadania klimatyzacji w domu 

Pierwszy najbardziej oczywistym plusem posiadania klimatyzacji w domostwie jest przede wszystkim odczuwanie chłodu podczas upałów. Możemy ustawić sobie dowolną temperaturę w domu, by móc uciec od tej wysokiej na zewnątrz. Odczuwalna różnica temperatury może pozytywnie wpłynąć na nasze samopoczucie, koncentrację i regenerację. Jest to szczególnie ważne dla osób, które pracują w domu; praca zdalna jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się form współpracy. W upale nie jest możliwe komfortowe funkcjonowanie, a co dopiero koncentracja nad projektami. Posiadając klimatyzację w gorący letni okres, możemy także zapewnić sobie spokojny sen; nie ma nic bardziej stresującego i niepozwalającego zasnąć, niż upał we własnej sypialni. 

Większość klimatyzatorów dba też o poziom wilgotności w pomieszczeniu, stąd też mimo zmian temperatur nie jesteśmy narażeni na tak częste choroby układu oddechowego. Jest to także bardzo dobre rozwiązanie w zimie; klimatyzator może także dogrzać i nawilżyć pomieszczenie. Jest to szczególnie ważne, gdy posiadamy dzieci; bardziej skłonne do infekcji dróg oddechowych maluchy mogą odczuć ulgę podczas odpowiedniego nawilżania powietrza. Przy okazji posiadając klimę, częściej możemy spodziewać się wizyt przyjaciół. 

Negatywy domowej klimatyzacji 

Klimatyzacja w domu nadal jest drogą inwestycją – jej cena z montażem może wynieść nawet do 7 tysięcy złotych. Niewielu Polaków jest w stanie sobie na nią pozwolić, ponieważ oprócz osprzętu i montażu, należy także liczyć opłaty związane z eksploatacją urządzenia. Posiadając klimatyzację w domu musimy pamiętać, podobnie jak w przypadku samochodów, aby wymieniać filtry klimatyzacji, co również jest kosztowne. Warto pamiętać także o stałych przeglądach oraz serwisowaniu sprzętu, żeby gwarancja nadal była ważna. Urządzenia nie można montować, ani naprawiać na własną rękę. Montując ją w domu wielorodzinnym, czyli tzw. bloku, należy mieć zgodę zarządcy. 

Jeśli chodzi o kwestie codzienne posiadania klimatyzacji w domu, musimy wiedzieć o tym, że nie możemy często wietrzyć pomieszczeń, ponieważ wtedy dociera do naszego mieszkania ciepłe powietrze. Wtedy to klimatyzacja, próbując nadążyć nad obniżeniem temperatury, pracuje na zwiększonych obrotach, co sprawia, że urządzenie szybciej się eksploatuje. Klimatyzator generuje także hałas, co może być uciążliwe na dłuższą metę, a także pobiera bardzo dużo prądu. Musimy być przygotowani zatem na zwiększone kwoty na rachunkach. Często także ze względu na oszczędności montujemy klimatyzator tylko w jednym pomieszczeniu, przez co różnica temperatur w danych pokojach w domu może być znacząca i wpływać także negatywnie na nasze samopoczucie.

Niemieckie samochody i prawo jazdy

0
Niemieckie samochody i prawo jazdy

Każdy kierowca chciałby mieć piękny, niesamowity samochód, który mógłby go zabrać na koniec świata i jeszcze dalej. Z tego powodu niektórzy decydują się na auta z Niemiec. W końcu chyba nie ma osoby, która nie słyszałaby o solidnej marce i pracy, jaką wkładają przedstawiciele tego narodu w to, żeby jak najwięcej osób chciało kupować ich samochody i jeździć nimi po całym świecie.
Dlatego i my pewnie się na niego zdecydujemy. Jednak najpierw musimy postarać się o prawo jazdy. Bez niego nie ma co w ogóle siadać za kółkiem, jeśli nie chcemy spowodować poważnego wypadku. A przyznajmy szczerze, wypadki na drogach są dosyć częste. Każdego dnia zdarza się ich całkiem sporo i naprawdę trudno je wyeliminować. Chociaż jest na to pewien przepis. I to wcale nie taki trudny. Wystarczy się nauczyć jeździć i działać zgodnie z przepisami. Wtedy możemy być pewni, że nie spotka nam żaden wypadek i nie ucierpi nasze auto z Niemiec. A na tym nam zależy równie bardzo jak na tym, żebyśmy sami wyszli z tego bez szwanku.

W takim razie bierzemy się za przygotowanie do prawa jazdy. Najpierw czeka nas pewien okres przygotowywania się. Musimy poznać znaki drogowe, do tego ogólne i szczegółowe zasady ruchu drogowego i dowiedzieć się wszystkiego na temat działania naszego auta z Niemiec. Dopiero wtedy wsiądziemy razem z naszym instruktorem do samochodu i będziemy mogli po raz pierwszy w życiu odpalić silnik. Na początku nie opuścimy placu przy szkole jazdy, żebyśmy mogli oswoić się z tym, jak działa samochód, na co warto zwracać uwagę oraz nauczyć się nim manewrować tak, żeby nikomu się przy tym nie stała najmniejsza krzywda. Jeśli już to w końcu opanujemy, to instruktor na pewno pozwoli nam w końcu wyjechać na drogę. To również wymaga od nas pewnej dawki odwagi. Mogą się zdarzyć różne stresujące sytuacje i tylko zachowanie zimnej krwi uchroni nas przed tym, żeby samemu spowodować wypadek. W razie czego pamiętajmy, że nasz instruktor ma również pod ręką hamulec, więc w razie potrzeby zatrzyma nas, żebyśmy nie zrobili niczego głupiego na drodze.

Potem czeka nas egzamin. To najgorszy moment. W końcu sprawdzimy jak wiele nauczyliśmy się do tej pory i czy na pewno nadajemy się do tego, żeby ruszyć na drogę. Może okazać się, że będziemy jeszcze potrzebować dodatkowych godzin jazd, żeby oswoić się jeszcze bardziej z naszym pojazdem. A może ruszymy na drogę i będziemy czuć się jakbyśmy to robili od zawsze. Na pewno się o tym przekonamy.

A gdy już odbierzemy nasze świeżutkie prawo jazdy, możemy ruszać po nasz samochód z Niemiec. W końcu od lat o takim marzyliśmy. Wiemy doskonale, że niemal się nie psują i można z nimi zdobywać cały świat. Będziemy się wspaniale bawić prowadząc nasz własny pojazd i to prosto z Niemiec. Już nie możemy się doczekać w tej chwili. W sumie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby już ruszyć po samochód i rozpocząć swoją przygodę. W takim razie chodźmy. Nie ma czasu do stracenia. Samochody nie będą na nas czekały przez całą wieczność w tych salonach samochodowych.

Opony zimowe a europejskie ustawodawstwo

0
Opony zimowe a europejskie ustawodawstwo

Obowiązek sezonowej wymiany opon nie wywołuje już takich kontrowersji jak dekadę temu, ale wciąż nie brakuje kierowców, dla których dwukrotna w sezonie wymiana ogumienia to nie tyle niedogodność, lecz jedynie chwyt marketingowy branży oponiarskiej. O ile w jeszcze w latach osiemdziesiątych minionego stulecia dominowały opony całoroczne, to przez następne dekady traciły na popularności. Wraz ze zwiększonymi normami dotyczącymi bezpieczeństwa, drogi hamowania oraz przy zwiększanej mocy jednostek napędowych całoroczne ogumienie starego typu nie zdawało egzaminu w zróżnicowanych warunkach. W krajach o najwyższej kulturze motoryzacyjnej szukano rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo. Efektem tegoż jest między innymi ścisłe rozróżnienie opon na letnie i zimowe. Warto dodać, że historia zimówek jest znacznie dłuższa i sięga niemal stu lat, kiedy to w krajach skandynawskich powstały opony przystosowane do jazdy w kopnym śniegu.

Różnice

Współczesne opony zimowe oraz opony całoroczne swe więcej niż dobre właściwości w temperaturach niższych niż 7 st. C zawdzięczają zarówno doborowi mieszanki (guma nie twardnieje nawet na dużym mrozie), jak również rzeźbie bieżnika z charakterystycznymi lamelami. Opony zimowe i nowoczesne ogumienie wielosezonowe gwarantują wysoką przyczepność podczas ruszania, hamowania i pokonywania zakrętów. Testy dowodzą, że ogumienie tego typu w porównaniu do letniego, znacznie lepiej zdaje egzamin na kopnym śniegu, na lodzie czy podczas deszczu i na suchym asfalcie w zimowych miesiącach. Jedynym minusem jest zwiększona hałaśliwość, ale to niewielki feler.

Obowiązkowe czy nie?

Opony przystosowane do jazdy w zimowych warunkach (także całoroczne ze stosowną homologacją) są obowiązkowe w niemal trzydziestu krajach europejskich. Do tej pory w Polsce, mimo kilku projektów, nie udało się wprowadzić obowiązku jazdy w określonym czasie na takim ogumieniu (niekiedy tylko dochodzą medialne informacje, że ubezpieczyciel nie chce pokryć szkód po wypadku bądź kolizji, jeśli auto nie miało sezonowego ogumienia, powołując się na zapis „ubezpieczenie nie obejmuje szkód spowodowanych wskutek rażącego niedbalstwa”).

Dla coraz chętniej podróżujących choćby na narty Polaków istotne jest, w jakich krajach oraz w jakim terminie ustawodawcy nakazują jazdę na ogumieniu zimowym bądź całorocznym, określając też minimalną grubość bieżnika.

Austria – jeśli panują zimowe warunki drogowe, należy korzystać z opon całorocznych bądź zimowych od 1 listopada do 15 kwietnia (minimalna głębokość bieżnika 4 mm).

Czechy – zimówki (także całoroczne) są obowiązkowe od 1 listopada do końca marca (bieżnik minimum 4 mm).

Francja – nakaz obowiązuje w określonych regionach górskich (głównie Alpy i Pireneje) – drogi, gdzie wymagane są opony sezonowe, stosownie oznaczono.

Niemcy – nakaz obowiązuje, kiedy na drodze panują warunki zimowe (nie określono przedziału czasowego).

Słowacja – opony zimowe (lub całoroczne) są wymagane od 15 listopada do 15 marca (minimalna głębokość bieżnika 4 mm).

Szwajcaria – brak obowiązku, jednak jeśli służby udowodnią, że na skutek nieodpowiednich opon auto stanowi zagrożenie dla innych uczestników bądź tamuje ruch, kierujący musi liczyć się z wysokim mandatem.

Włochy – podobnie jak we Francji opony zimowe lub całoroczne są obowiązkowe w rejonach górskich (między innymi w Tyrolu Południowym); bez względu na rzeczywiste warunki drogowe należy korzystać z opon zimowych bądź wielosezonowych od 15 listopada do 15 kwietnia.

Tam, gdzie nie podano minimalnej głębokości bieżnika dla opon zimowych, obowiązuje wartość 1,6 mm. Poza wymienionymi wcześniej państwami na zimówkach lub oponach całorocznych należy poruszać się między innymi w Szwecji, w Finlandii, na Ukrainie, w Rumunii, w Słowenii czy w krajach bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia). Warto jeszcze podać przykład Norwegii, gdzie pojazdy o masie całkowitej do 3500 kg nie muszą korzystać z opon zimowych, ale kiedy na drodze panują zimowe warunki, obligatoryjne jest korzystanie z łańcuchów w przypadku opon letnich.

Dokładne sprawdzenie auta używanego przed kupnem

0
Dokładne sprawdzenie auta używanego przed kupnem

W Polsce najwięcej kupuje się samochodów używanych. Przede wszystkim ze względu na cenę. Samochody te są dużo tańsze w porównaniu z autami nowymi. Kupując auto używane trzeba jednak być ostrożnym. Warto przed zakupem dokładnie sprawdzić historię samochodu.

Zakaz prowadzenia pojazdów za jazdę pod wpływem alkoholu – co powinieneś wiedzieć?

0
Zakaz prowadzenia pojazdów za jazdę pod wpływem alkoholu – co powinieneś wiedzieć?

Prowadzenie auta pod wpływem alkoholu stanowi wykroczenie lub przestępstwo. To zaś zależy od stężenia alkoholu w organizmie kierowcy. Niezależnie od tego, jak zostanie zakwalifikowany czyn, polskie prawo zawsze nakazuje w takim przypadku odebranie prawa jazdy. Z artykułu dowiesz się czy można w jakiś sposób tego uniknąć oraz kiedy jest konieczny ponowny egzamin na prawo jazdy.

Jazda po alkoholu – konsekwencje prawne

To, jakie konsekwencje czekają za jazdę pod wpływem alkoholu zależy od stężenia alkoholu we krwi podczas jazdy. Jeżeli zawartość alkoholu we krwi wynosiła od 0,2 do 0,5 promila (czyli od 0,1 do 0,25 mg alkoholu w wydychanym powietrzu) wtedy zachodzi tzw. „stan po spożyciu alkoholu”. Jazda autem w takim stanie to wykroczenie, za które grozi kara aresztu (od 5 do 30 dni) albo grzywny nie niższej niż 50 zł (do maksymalnie 5.000 zł). Ponadto, sąd orzeka wówczas zakaz prowadzenia pojazdów (na okres od 6 miesięcy do 3 lat).

Jeżeli podczas prowadzenia auta mamy powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi lub więcej niż 0,25 mg alkoholu w wydychanym powietrzu, wtedy będziemy karani za przestępstwo jazdy w „stanie nietrzeźwości” Kodeks karny przewiduje następujące konsekwencje karne za popełnienie tego przestępstwa:

  • grzywna zależna od dochodu;
  • ograniczenie wolności od miesiąca do 2 lat lub pozbawienie wolności do lat 2;
  • świadczenie pieniężne od 5 000 zł do 60 000 zł;
  • odebranie prawa jazdy na okres od 3 do 15 lat.

Ponowny egzamin na prawo jazdy – kiedy jest konieczny?

Prawo w tym przypadku jest jasne. Jeżeli sąd odebrał Ci prawo jazdy na okres dłuższy niż rok, wtedy będziesz musiał ponownie zdawać egzamin na prawo jazdy – zarówno teoretyczny, jak i praktyczny. Jeżeli sąd orzekł zakaz prowadzenia pojazdów kilku kategorii, wtedy trzeba będzie zdawać egzamin na każdą z kategorii osobno! Nie ma natomiast konieczności odbywania kursu na prawo jazdy. Przed przystąpieniem do egzaminu, należy w odpowiednim urzędzie założyć tzw. Profil Kandydata na Kierowcę (PKK).

Czy można uniknąć odebrania prawa jazdy za jazdę „na podwójnym gazie”?

Zgodnie z polskim prawem, sąd w każdym przypadku prowadzenia auta pod wpływem alkoholu powinien orzec zakaz prowadzenia pojazdów. Nawet, jeżeli doszło jedynie do popełnienia wykroczenia. Jednak, jak w większości przypadków w prawie, przewiduje ono pewne wyjątki. W tym wypadku, aby uniknąć tej konsekwencji karnej, można starać się o warunkowe umorzenia postępowania. Polega ono na tym, że sąd zamiast wydawać wyrok skazujący, umarzy postępowanie karne pod określonymi warunkami. Jednak muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  • kierowca nie jest karany za przestępstwo umyślne;
  • wina i społeczna szkodliwość czynu nie są znaczne, a okoliczności jego popełnienia nie budzą wątpliwości;
  • postawa oraz dotychczasowe zachowanie sprawcy uzasadniają przypuszczenie, że pomimo umorzenia postępowania, będzie przestrzegał porządku prawnego.

Jak widać, warunki te wcale nie są jasne. Dlatego, w takiej sytuacji warto skonsultować się z profesjonalnym prawnikiem, który oceni czy w danym przypadku można starać się o warunkowe umorzenie postępowania.

Jak odzyskać odebrane prawo jazdy przed czasem?      

W polskim prawie istnieje sposób na wcześniejsze odzyskanie prawa jazdy w przypadku, gdy sąd odbierze je za pod wpływem alkoholu. Jest to możliwe, jeżeli założymy w samochodzie autoblokadę alkoholową, która uniemożliwia prowadzenie auta po spożyciu alkoholu. O możliwość prowadzenia pojazdu z autoblokadą możemy się strać po tym jak upłynie połowa czasu, na który zostało odebrane prawo jazdy (a przypadku dożywotniego zakazu – po 10 latach). Ponadto, nasza postawa i dotychczasowe zachowanie podczas wykonywania zakazu mają uzasadniać przekonanie, że już więcej nie dopuścimy się czynu prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu. Więcej na ten temat przeczytasz na stronie:: https://adwokat24h.pl/jazda-po-alkoholu/.

Jak dobrać koła do samochodu i nie wpaść w kłopoty?

0
Jak dobrać koła do samochodu i nie wpaść w kłopoty?

Wygląd kół w istotny sposób wpływa na to, jak odbieramy boczną linię pojazdu, potrafi też wpłynąć na ogólny wizerunek całego samochodu. Nic więc dziwnego, że ten element jest często modyfikowany przez kierowców, chcących dostosować charakter auta do własnych preferencji.

Niebezpieczne pomysły…

Dobór felg i opon powinien być starannie przemyślany i w tym wypadku rozsądek musi wziąć górę nad emocjami. Wielu kierowców, szczególnie młodych, przedkłada wygląd ponad funkcjonalność. Rzeczywiście, zastosowanie szerokiego ogumienia o niskim profilu nadaje pojazdowi agresywnego charakteru i sprawia, że nawet wysłużone auto potrafi przyciągnąć wzrok przechodniów. Jeżeli taka modyfikacja mieści się w dopuszczalnych ramach określonych przez producenta, czyli zachowane zostają odpowiednie rozmiary oraz proporcje średnicy felgi do szerokości i wysokości opony, a samo koło nie wystaje poza obrys pojazdu, to teoretycznie problemu nie ma.

W praktyce konsekwencje zbyt ekstremalnych zmian będą odczuwalne już po przejechaniu kilku metrów. Szeroka opona oznacza zwiększone opory toczenia, a tym samym większe zużycie paliwa, niski profil znacząco odbije się na komforcie jazdy po nierównej nawierzchni. W tym wypadku problemem okażą się także krawężniki, każdy podjazd będzie wymagał wzmożonej uwagi, a chwila nieostrożności może zaowocować kosztownym w naprawie uszkodzeniem felgi. Dokuczliwą, choć w świetle wymienionych uprzednio, zdecydowanie mniej groźną konsekwencją będą przekłamania prędkościomierza, powstające przy zwiększeniu całkowitej średnicy koła. Aby się o tym przekonać, wystarczy porównać odczyt instrumentów z deski rozdzielczej z wartościami podawanymi przez nawet najprostszy system GPS.

…i rozsądne alternatywy

Nie oznacza to, że każda zmiana jest pomysłem z góry złym i skazanym na porażkę. Granice dopuszczalnych modyfikacji są dość szerokie i powinny zadowolić nawet fanów radykalnego tuningu. Samochód, który wyjechał z fabryki na kołach uzbrojonych w 16-calowe felgi, bez problemu poradzi sobie z większymi rozmiarami, możliwe jest nawet zastosowanie kół 20-calowych. Pamiętając o wspomnianej wcześniej maksymalnej średnicy całkowitej, wraz ze wzrostem wielkości obręczy należy jednak uwzględnić zmniejszenie profilu opony, godząc się przy tym na wymienione niedogodności. Różnice są duże, w omawianym przykładzie na oryginalnej feldze 16-calowej znajdowała się opona o wysokości 55, na alternatywnej obręczy 20-calowej zamontujemy ogumienie o profilu 30.

Warto pamiętać, że pieniądze zainwestowane w zakup nowych felg i opon, a następnie w ich montaż i wyważenie to nie koniec wydatków. Wraz ze zmianą sezonu czeka nas zakup dodatkowego kompletu ogumienia, a łatwo dostrzec, że cena rośnie wraz z rozmiarem i nie są to różnice, które mogą pozostać niezauważone w domowym budżecie. Posiłkując się wcześniejszym przykładem, zauważymy, że opony letnie w wersji przeznaczonej dla felg 20- calowych będą od dwóch do czterech razy droższe od swoich mniejszych kuzynów. Tu na szczęście pomocną dłoń wyciągają sklepy internetowe specjalizujące się w produktach tej branży. Jedną z najciekawszych ofert dysponuje Plusgum, znajdziemy tu zarówno produkty nowe, jak i bieżnikowane, a sam zakup jest czynnością szybką i prostą. Skorzystanie z usług renomowanych sprzedawców pozwoli skutecznie zoptymalizować koszty, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa.

Wybór oleju silnikowego do pojazdu

0
Wybór oleju silnikowego do pojazdu

Wybór optymalnego oleju silnikowego w dużej mierze determinuje prawidłowy przebieg serwisu olejowego. Wiele osób zastanawia się jednak, czym tak naprawdę są te optymalne oleje silnikowe? Warto jeszcze przed zakupem sprawdzić jakimi parametrami określane są oleje silnikowe. Trzeba także zweryfikować, który typ oleju będzie optymalny dla silnika pracującego w naszym samochodzie.

Oznaczenia oleju

Każde opakowanie oleju posiada specjalne oznaczenia, które określają klasę lepkości. Oznaczenia te mają postać np. 5W30 czy 10W40. Pierwsza liczba w tym ciągu określa przydatność oleju do pracy w niskich temperaturach. Im niższa wartość liczby, tym dany olej lepiej sprawdza się w niskich temperaturach. Punktem odniesienia jest symbol 0W, który oznacza, że olej umożliwia bezpieczny rozruch silnika w minimalne temperaturze -35 stopni. Każda kolejna klasa (5W, 10W) pozwala na odpalenie silnika w temperaturze o 5 stopni wyższej od poprzedniej.

Do rozpracowania pozostaje jeszcze jedno oznaczenie, które występuje po literze „W”. Oznacza ono lepkość oleju w wysokich temperaturach. Im wyższa liczba, tym większa gęstość oleju w warunkach wysokiej temperatury. Znakomita większość producentów zaleca użytkownikom stosowanie oleju o klasie lepkości 40. Jeśli mamy do czynienia z nowoczesnymi autami, które są wyposażone w ciasno spasowane jednostki napędowe, najlepszym wyborem będzie olej o klasie lepkości 30.

Co oznacza niska lepkość? Mówi nam ona, że w wysokiej temperaturze olej staje się dosyć rzadki. To znacznie obniża opory pracy silnika. Oleje silnikowe tego typu są uważane za energooszczędne. Na pewno jednak nie sprawdza się w pojazdach „usportowionych”, w których jednostka napędowa jest poddawana dużym obciążeniom. W takiej sytuacji olej o niskiej lepkości nie zapewni silnikowi optymalnej ochrony. Dlatego należy wybrać produkt o wyższej klasie jak np. 10W60.

Jakość oleju

Oprócz standardowego oznaczenia, jakie doskonale znamy z etykiet na opakowaniach oleju, wyróżniamy jeszcze tzw. specyfikację jakościową. Możemy wymienić dwie główne specyfikacje – API (Amerykański Instytut Naftowy) oraz ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Warto dodać, że koncerny takie jak Volkswagen stosują własne, dużo bardziej rygorystyczne normy jakościowe.

Specyfikacja API oznacza oleje symbolem, który składa się z dwóch liter. Pierwsza litera mówi nam, do jakiego rodzaju silnika przeznaczony jest dany produkt (C-silnik diesla, S-silnik benzynowy). Druga litera określa jakość oleju w skali A-F (silnik diesla) oraz A-M (silnik benzynowy). W obu przypadkach jakość oleju rośnie począwszy od litery A.

Stosowanie się do specyfikacji ACEA jest polecane szczególnie w przypadku nowoczesnych silników. W ramach tej specyfikacji oleje dzieli się na kategorie:

– A – silnik benzynowy,

– B – silnik diesla,

– C – silnik benzynowy lub wysokoprężny wyposażony w dodatkowy system oczyszczania spalin.

W obrębie ostatniej kategorii wyróżniamy oznaczenie C1, C2 oraz C3. W oleju oznaczonym symbolem C1 występuje najmniej popiołów, które mogą powodować zapychanie filtra.

Odwiedzając sklep z częściami samochodowymi i wybierając olej silnikowy do swojego auta, warto mieć na uwadze powyższe kryteria jakościowe. Prawidłowo dobrany olej silnikowy wpływa na niezawodną pracę jednostki napędowej, a także znacznie poprawia jej żywotność. A to z kolei pozwala nam uniknąć poważnych problemów i kosztownych napraw w przyszłości.

Opryskiwacze ciśnieniowe i nie tylko. Jak czyścić elementy zewnętrzne naszego pojazdu?

0
Opryskiwacze ciśnieniowe i nie tylko. Jak czyścić elementy zewnętrzne naszego pojazdu?

Regularna pielęgnacja auta to nie tylko sposób na odpowiednią prezencję pojazdu, ale także na ochronę jego poszczególnych elementów. Warto w tym celu korzystać z najlepszych preparatów dostępnych na rynku. Co może zatem nam się przydać?

Dlaczego warto wybierać profesjonalne kosmetyki samochodowe?

Dbanie o własny pojazd to zadanie, które powinno przyświecać każdemu właścicielowi. Regularne mycia auta pozwoli uniknąć uszkodzeń wywołanych przywieraniem wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń. Drobiny piasku, asfaltu, sól drogowa, czy ptasie odchody to tylko kilka z licznych zagrożeń. Jeśli brud przywrze do karoserii, to może wejść w reakcję chemiczną  i doprowadzić do pęknięć, czy zarysowań. Systematyczne mycie pojazdu wpływa więc dobrze na kondycję lakieru. Dlatego warto też stosować profesjonalne kosmetyki samochodowe. Są one zaprojektowane tak, by nie wyrządzały szkody karoserii i innym elementom pojazdu. Producenci przygotowali także liczne akcesoria, które mają poprawić komfort korzystania z samochodu, a jego pielęgnację uczynić prostą i przyjemną.

Opryskiwacze ciśnieniowe – kiedy mogą się przydać?

Do mycia samochodu najlepiej wybierać środki w pełni bezpieczne dla lakieru. Dlatego warto wybrać szampony o kwaśnym lub neutralnym pH. Te pierwsze nadają się do odtykania powłok ceramicznych i wosków. Drugie natomiast wybierajmy do mycia nawoskowanych pojazdów. Innym rozwiązaniem jest aktywna piana, która jest jeszcze bardziej skuteczna od szamponu. Pod wpływem wody dochodzi do intensywnego pienienia, które jest w stanie usunąć nawet najbardziej uporczywe zabrudzenia. Do jej aplikacji warto wykorzystać opryskiwacze ciśnieniowe. Znajdziesz je w tym miejscu https://autochemia.pl/pol_m_Detailing_Mycie-samochodu_Opryskiwacze-cisnieniowe-1539.html. Do mycia samochodu najlepiej wybierać opryskiwacze ciśnieniowe o pojemności 5-12 litrów. Wygodną pracę zapewni pasek poziomu cieczy czy lanca umożliwiająca precyzyjne mycie.

Elementy zewnętrzne – czym możemy je czyścić?

Jakich preparatów możemy więc używać do czyszczenia elementów zewnętrznych? W tym aspekcie producenci proponują szereg środków przeznaczonych do mycia felg, kołpaków i szyb. W pierwszym przypadku preparaty cechują się wysoką skutecznością w rozpuszczaniu nawet najbardziej uporczywego brudu. Dzięki temu zalegający na felgach pył z klocków hamulcowych zostanie w całości usunięty. Dodatkowo stosowanie tego preparatu pozwoli ograniczyć przywieranie zanieczyszczeń do powierzchni felgi. Środki czyszczące elementy zewnętrzne znajdziesz pod tym linkiem  https://autochemia.pl/pol_m_Detailing_Elementy-zewnetrzne-1538.html. Poza tym, możemy też skorzystać z płynów do mycia kołpaków, które przywrócą im dawny blask. Producenci przygotowali też środki do czyszczenia szyb, które gwarantują przejrzystość i czystość. Dzięki temu nie uszkadzają szkła i nie pozostawiają na nim smug. Preparaty czyszczące elementy zewnętrzne mają więc szerokie zastosowanie. Warto po nie sięgać, by nasze auto prezentowało się jak najlepiej.

Jak dbać o wnętrze samochodu?

0
Jak dbać o wnętrze samochodu?

Jest wiele osób, które bardzo dbają o swój samochód – wykorzystują specjalistyczne środki, które nazywane są kosmetykami samochodowymi.